Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Méregtelenítés

2008.01.23
A méregtelenítésnek az a lényege, hogy megszabadítjuk a szervezetünket a felgyülemlett mérgektől és salakanyagoktól. A méregtelenítés elve szerint méregnek minősülnek azok az élelmiszerek és szennyanyagok, amelyek nehezen emészthetők és üríthetők, ezért felborítják a szervezet egyensúlyát. Az egészséges méregtelenítés viszont nemcsak abból áll, hogy alacsony méreganyag-tartalmú ételeket eszünk, hanem hogy bizonyos ételek megnövelik a természetes méregtelenítő rendszer hatékonyságát. Ezért ajánlatos hetente egyszer úgynevezett méregtelenítő kúrának alávetni magunkat, zöldség-gyümölcs napokat vagy hosszabb kúrákat tartanunk. A zöldségek, gyümölcsök rengeteg vitamint, ásványi sót, nyomelemeket, anyagcserét aktivizáló enzimeket és sok-sok immunerősítő bioaktív anyagot tartalmaznak. Szervezetünk minden létfontosságú anyaghoz hozzájuthat a diéta során, így a kúra alatt sem kell tartanunk a hiánytünetektől. A gyümölcsökben és zöldségekben található rostok alaposan kitisztítják, mint a seprű, végigsöprik a bélnyálkahártyát, így nagymértékben elősegítik az emésztőrendszer kitakarítását. Bízd a takarítást a zöldségekre, gyümölcsökre! A salaktalanító/méregtelenítő kúra előnye, hogy kevésbé terheli meg a szervezetet, mint például a különböző léböjtkúrák, a megvonási tünetek szinte észrevétlenek maradnak, így munka mellett bárki könnyen tarthatja. Nézzük, melyek a legjobb hatású zöldségek, gyümölcsök, amelyek segítenek megszabadulni a mérgektől. Az alma talán a legcsodálatosabb gyümölcsünk. Magas rost- és glukonsavtartalma miatt kiváló méregtelenítő. A benne található pektin megakadályozza, hogy a fehérjék a bélben rothadni kezdjenek, megköti a vastagbélben a nehézfémeket, kiválasztja az ételek adalékanyagait. Az eperben található karotinoidoknak és antociánoknak köszönhetően segít a baktériumok elpusztításában. A körte kitűnő béltisztító, nagyon sok benne a kálium, magnézium, kalcium, réz, cink, foszfor, folsav és C-vitamin. Az őszibarackban, sárgabarackban, szilvában található rostok segítik a bélműködést, gyorsan kitisztítják a beleket. A szőlőnek magas a B- és C-vitamin-, a folsav-, a mangán-, a magnézium- és a káliumtartalma, ennek köszönhetően nagy szerepe van a béltisztításban. Az avokádó antioxidánsa egyesül a zsírban oldható mérgekkel, alkohollal, és vízben oldhatóvá teszi azokat. A kivi sok C-vitamint tartalmaz, amely segít abban, hogy a szervezet felépítse a glutation nevű anyagot, amely méregtelenít. Az aszalt szilva, áfonya rengeteg antioxidánst tartalmaznak, melyek kiváltják a belek összehúzódását, csökkentik a bélsár szervezetben eltöltött idejét, csökkentik a mérgek visszaszívódásának lehetőségét. A brokkoli az egyik leggazdagabb magnéziumforrás. Ezenkívül még számtalan ásványi sót, sok klorofillt és rostot tartalmaz, fokozza a bélműködést. A burgonya a legkiválóbb káliumforrás, de bővelkedik kalciumban, magnéziumban és foszfátokban is. Gazdag B- és C-vitaminban, melyek segítik a méregtelenítést. A cékla szintén kiváló méregtelenítő, magas ásványianyag-tartalmának köszönhetően erősíti a szöveteket, serkenti a vérképzést, aktiválja az ellenálló erőket. A cukorborsóban a rostokon kívül rengeteg a magnézium, a nukleinsav, így nemcsak a bélműködést támogatja, hanem a sejtregenerálódást, az izomműködést is. A káposzta, a karfiol magas rosttartalmuknál fogva erélyes béltisztítóak, semlegesítik a méreganyagokat. Az articsóka serkenti az epeműködést, melynek feladata, hogy a mérgeket továbbítsa a vastagbélbe. A fokhagyma kiváló méregtelenítő, ki tudja választani a testből a méreganyagokat. A vízitorma megnöveli a szervezetben található méregtelenítő enzimek számát. A spárga serkenti a vesék és a belek működését, és gyorsítja a mérgek távozását a szervezetből. A paprikában található csípős ízt adó kapszaicin tágítja az ereket, mérsékeli a gyulladást, hígítja a vért. A sárgarépában tetemes mennyiségű béta-karotin és szelén fordul elő. A spenótban nagyon sok karotinoid, klorofill, B-, C- és E-vitamin, biotin, kalcium, magnézium, réz, vas és kálium van. Kitűnő hámregeneráló, anyagcsere- és immunrendszer-aktiváló. Az uborka az egyik legjobb természetes vízhajtó, fokozza a húgysav kiválasztását. A zeller erősen lúgos vegyhatású, ezért segít a sav-bázis háztartás rendezésében, magas káliumtartalmának köszönhetően kihajtja az ödémát okozó folyadékot. A zöldbabnak magas a nukleinsav- és fehérjetartalma, gazdag folsavban, mangánban és molibdénban. Segíti a máj, a vesék és a hólyag működését, serkenti a szervezet fehérjeszintézisét, aktiválja az emésztést, vízhajtó és erősíti a szívet és a keringést. Természetesen a felsoroltakon kívül más szezonnak megfelelő zöldség vagy gyümölcs is használható, de lehetőleg a kúra alatt kerüljük a citrusféléket és a nagyon savanyú növényeket (ribizli, spenót), mert azok kimarhatják a gyomornyálkahártyát. - Már a kúra előtti napon készítsük fel szervezetünket. Lehetőleg csak könnyen emészthető ételeket fogyasszunk, vacsorára például csak natúr zöldséglevest, vagy egyszerűbb salátát főtt krumplival, kevés gyümölcsöt, és főleg ne puffasztót. A kúra megkezdése előtt javasolt a húsokat, tejtermékeket étkezésünkből mellőzni, és az olajos magvak, babfélék fogyasztását csökkenteni. - A kúra alatt a sót meg kell szorítani, esetleg el is lehet hagyni (ha valaki teljesen nem tud sómentesen étkezni, csipetnyi tengeri sót használjon az ételekhez). - Ne együnk túl sok banánt, édes vagy aszalt gyümölcsöt. - Tilos a kúra során zsírban sült burgonyaételeket, húst és édességeket, alkoholt, kávét vagy más élvezeti szert fogyasztani! - A salátákat lehetőleg friss zöldségekből készítsük. - Ne használjunk konzerveket, porleveseket, mesterséges ízesítőszereket (leveskocka, porok stb.), zsírt, habarást vagy rántást! - A salátákhoz ecet helyett citromlevet adjunk, kevés hidegen sajtolt olajat, természetes fűszereket, joghurtot, kefirt, magvakat (lenmag, dió, mandula stb.) használjunk. - Legalább napi 2,5-3 liter ásványvizet, gyógyteát, frissen centrifugált gyümölcslevet el kell fogyasztani. - Ajánlott tisztítótea-keverék: gyermekláncfű, tarackbúza, kutyabengekéreg (kevés), bodza, csalán, hibiszkusz, nyírfalevél. A felsoroltakból készítsünk azonos arányban egy keveréket. 1 liter vízzel 2 evőkanálnyit forrázzunk le, majd 10 perc állás után szűrjük le, és 1 evőkanál mézzel ízesítsük. - Ha gyümölcsleveket préselünk, azok közül mindig legjobbak a természetesen, frissen készült levek. A leveket ne felejtsük el sohasem hígítani szénsavmentes ásványvízzel (fele-fele arányban). De fogyaszthatók a biolevek is, ezek közül leginkább a következőket ajánljuk: ananász, vegyes zöldséglé, savanyú káposztalé, multivitaminos gyümölcslé, aszaltszilva-lé. - Rágjunk meg mindent nagyon alaposan. A kúra után ügyeljünk arra, hogy mennyiségileg ne legyen sok az elfogyasztott táplálék, hiszen a kúra alatt összeszűkült gyomrot és a pihent állapotú emésztőtraktust igen jelentősen megterhelnénk vele. Akinek érzékenyebb a gyomra vagy emésztőrendszerének más területe, vagy valamilyen krónikus betegségben szenved, érdemes fontolóra vennie a kúra megkezdését, hiszen többet árthat vele, mint amennyit a salaktalanító/méregtelenítő kúra használ. Ha a kúrát három napnál többre tervezzük, mindenképpen kérjünk dietetikustól segítséget, orvosi felügyeletet. Lehet napokra lebontani, de igazából a salaktalanító/méregtelenítő kúra lényege, hogy az első napon csak gyümölcs-, illetve zöldséglevet fogyasszunk, sokszor, de keveset (1-2 dl). A második napon nyers gyümölcsöket, zöldségeket iktathatunk be a folyadék mellé. A harmadik napon már párolt zöldségfélét, gyümölcsöt, barnarizst, gabonaféléket is be lehet tervezni. A negyedik naptól kezdve pedig már kis mennyiségben sovány szárnyast, sovány tejet, tejtermékeket is lehet fogyasztani. Azért aki szigorúan szeretné betartani a diétát, az a méregtelenítés végéig ne fogyasszon húst, még szárnyast sem. A méregtelenítés/salaktalanítás alapját végig a zöldségek, gyümölcsök, gabonák képezik. Hétfő Reggeli: Almalé Tízórai: Ananászlé Ebéd: Burgonyalé Uzsonna: Cékla-zeller lé Vacsora: Alma-répa lé Kedd Reggeli: Kivi-ananász saláta Tízórai: Aszalt szilva almával Ebéd: Fokhagymás-petrezselymes saláta (fokhagyma, petrezselyem, hidegen sajtolt olívaolaj, salátalevél csíkokra vágva, szeletelt paradicsom, szeletelt uborka) Uzsonna: Sárgadinnyelé Vacsora: Friss gyümölcssaláta Szerda Reggeli: Banános zabkása Tízórai: Áfonyalé Ebéd: Burgonya zöldsalátával (endíviasaláta, spenót, kínai saláta) Uzsonna: Grapefruit-, narancs-, eperlé Vacsora: Sült zöldségek szezámmaggal (hagyma, kaliforniai paprika, uborka, répa, zeller, gomba, brokkoli, hidegen sajtolt olívaolaj) Csütörtök Reggeli: házi müzli (zabkorpa, reszelt mandula, reszelt kesudió, mazsola, lenmag, tökmag, napraforgómag, citromlé, almalé, reszelt alma) Tízórai: Szőlő Ebéd: Nyers saláta avokádómártással (kaliforniai paprika, répa, zeller, uborka, kelbimbó, zöldhagyma, avokádó, mazsola, hidegen sajtolt olívaolaj) Uzsonna: Alma Vacsora: Waldorf-saláta (zeller, alma, dió) joghurttal leöntve Péntek Reggeli: epres-lenmagos joghurt Tízórai: napraforgómag tökmaggal összekeverve Ebéd: almás káposztasaláta (fehérkáposzta, alma, zeller, metélőhagyma, joghurt) Uzsonna: édeskeverék (görög- és sárgadinnyelé) Vacsora: barnarizs kesudióval (barnarizs, kesudió, hagyma, mazsola, napraforgó, hidegen sajtolt olívaolaj) Szombat Reggeli: mézes zabkása Tízórai: gyümölcskoktél (szőlő, ananász, citromlé) Ebéd: barnarizs-saláta mártással (barnarizs, paprika, zöldhagyma, uborka, hidegen sajtolt olívaolaj, citromlé) Uzsonna: görögdinnye Vacsora: nyers zöldségek dióval, fenyőmaggal (répa, zeller, uborka, retek, saláta, pritaminpaprika, petrezselyem) Vasárnap Reggeli: ananászos, lenmagos joghurt Tízórai: nyári gyümölcskoktél (eper, őszibarack, körte, alma) Ebéd: burgonya csicseriborsókrémmel Uzsonna: zöldséglé (paprika, zeller, uborka, saláta) Vacsora: sült csirke brokkolival, karfiollal